Vi vet hvor viktig det er for våre kunder at garasjeporten fungerer slik den skal. Derfor har vi alltid deler på lager.

Garasjeport serviceavtale

Når du kjøper årlig serviceavtale får du garasje- eller industriport med lenger holdbarhet. Du er også sikret å få full utnyttelse av garantien. Utslitte deler blir byttet ut, og eventuelle feil blir funnet og rettet. En serviceavtale gir deg også prioritet når du trenger assistanse, og gir deg i tillegg rabatt på slitedeler. Hør om vi har serviceavtaler der du bor – ring 51 61 20 80.


Dokumentasjon

Vanlige spørsmål

1. Hvordan måler jeg opp riktig?

Måltaking er første steg for å få en port som man blir fornøyd med. Det er ikke rakettforskning å måle porten riktig, men det er viktig å være nøyaktig når man tar mål. Kritiske mål for å bestille port er:

  1. Bredde
    Dette er bredden av lysåpningen. Det kan være en fordel om man noterer seg om det er ferdig listet eller ikke, men dette er ikke kritisk. Noen ønsker at pakningen rundt porten skjules og dette gjøres bak innlistingen til åpningen.
  2. Høyde
    Med høyde så tenker vi på høyden i lysåpningen. Her vil det være smart å sjekke om gulvet er vater eller om det heller mot en av sidene. Vi kan hjelpe til i spesielle tilfeller, men som standard så klarer pakningen i bunnen av elementet å oppta små ujevnheter.
  3. Overhøyde
    Dette er nok det måltallet kunder er minst kjent med, men enkelt forklart er det høyden i fra lysåpningen til innvendig tak. Dette trenger vi fordi porten bruker dette rommet når den skal åpne seg og dermed må skinnene få plass. Standard løsning krever 20cm hvis man ønsker automatisk portåpner. Det er mulig å klare seg med mindre, men ta da kontakt med kontoret vårt for en gjennomgang. Sjekk også at det ikke er noe lengre bak i garasjen som kommer ned og dermed stenger for port og skinner.
  4. Sideklaring
    For at porten skal kunne gå opp og ned så trenger vi skinner på veggen. Disse skinnene krever 10cm på siden av porten. I tillegg til å måle så er det også viktig å tilse at det er nok skruefeste slik at port ikke faller ned i etterkant. Vi anbefaler å ha 10cm (dobbel 2×4″) fra bakken til taket.
  5. Dybde
    En leddport krever like mye dybde i en garasje som høyden pluss 575mm. Hvis man ønsker motor så er dette egne tall:

    1. Porthøyder opp til 225cm = 335cm
    2. Porthøyder opp til 275cm = 360cm
    3. Porthøyder opp til 350cm = 435cm

2. Hvordan vet jeg at porten passer?

Les mer på spørsmålet over «Hvordan måler jeg opp riktig» for tips om hvordan dette gjøres. Hvis man fremdeles er usikker så er det mulig å be om kontrollmåling der hvor vi har egne montører eller samarbeidspartnere.

3. Kan jeg gjøre endringer?

Ja, det er fullt mulig å gjøre endringer kostnadsfritt i tilbudsfasen.

Hvis tilbud er godkjent så vil endringsmuligheten være avhengig av produksjonsdato. Endringer etter produksjon vil kunne medføre et gebyr, men vil være mulig.

4. Hvor lang leveringstid har dere?

Leveringstiden vår er avhengig av ønsket produkt og sesong. Valg av skreddersøm og produkter vi ikke har på lager vil øke leveringstiden noe.

Som utgangspunkt har vi følgende leveringstider:

  • Industri 4-5 uker
  • Designporter 4-6 uker
  • Stålporter 2 uker

5. Lager dere porter til sykkelboder?

Ja, vi lager også skyveporter for sykkelboder, men dette er ikke en del av standardsortimentet. Ta kontakt med kontoret for mer informasjon og tilbud.

6. Kan jeg få vindu i porten?

Vindu er mulig å få i porten. Se oversikten under «Tilpasninger» på produktsiden for Stålporter. Gjelder forespørselen treporter se tilsvarende seksjon for produktsiden for Designporter

7. Kan jeg bruke egen material?

Noen ganger er det ønskelig å benytte samme materialer som resten av huset. Det vil da være mulig å levere opp kledning til oss og vi tilpasser da denne til porten. Det er viktig å huske på å levere med 15% ekstra kledning da det er nødvendig for å optimalisere resultatet.

8. Hvilken portåpner trenger jeg?

Vi forhandler det tyske kvalitetsmerket Tormatic og deres Black-serie. Dette er deres kraftigste og mest funksjonsrike automatiske portåpner. Den kommer i tre modeller avhengig av størrelse på port. Våre fagfolk velger den rette til din port. For mer informasjon om portåpnere, vennligst sjekk ut produktsiden for Portåpnere

9. Hvordan vedlikeholder jeg porten?

Alle porter trenger vedlikehold!

Stålporter har godt av en vask for å fjerne salt og skitt som kommer med vinden. Hengsler, skruer og hjul på innsiden trenger en runde med olje med jevne mellomrom. Treporter har egne vedlikeholdsrutiner.

For mer informasjon om vedlikehold, vennligst sjekk ut FDV-ene for hvert enkelt produkt lenger opp på denne siden.

10. Leverer dere over hele landet?

Ja, vi kan levere porter til hele landet. Vi har et forhandlernettverk flere plasser i landet som kan bistå med produktkunnskap hvis ønskelig. Vennligst ta kontakt for ditt konkrete tilfellet.

Trygg handel med Gapo-garantien

Utvidet garanti

Et godt kundeforhold er altavgjørende. I mange tilfeller tilbyr Gapo derfor utvidet garanti. Du skal være trygg på at produktene vi leverer fungerer. Lenge.

20-års rustgaranti

Vårt engasjement er langt fra over når garasjeporten er levert. Du som kunde skal ha full tillit til at du har kjøpt varig kvalitet. En port fra Gapo leveres med opptil 20 års garanti

Garantivilkår – stålport

Stålporter leveres med 20 års rustgaranti på gjennomrusting fra innsiden. Gjelder fra kjøpsdato.
* Sjekk «Untatt skader som skyldes».
Viktig å sjekke «Brukermanual for stålporter». Manualen må følges.

Garantivilkår – designport

Gapo sine Designporter leveres standard ubehandlet, det gis 10 års utvidet garanti på skinner og beslag.

Vilkår osv. som står nedenfor her gjelder for både stålporter og treporter.

Vilkår

Porten må være kjøpt igjennom oss eller en av våre distribusjonskanaler. Garantien gjelder kun for skader oppstått på selve porten som «faktura» gjelder. Det kreves kvittering.

Ytelse

Gapo vil i garantiperioden reparere de mangler ved porten som beviselig gjelder materiale- eller fabrikasjonsfeil. Gapo forplikter seg til etter deres valg å erstatte en feilvare, med en feilfri vare, enten ved å bytte ut enkelt element, eller å reparere det uten å gi verdiforingelse. Det dekkes ikke omkostninger i forbindelse med montering, demontering eller transport.

Unntatt skader som skyldes

  • Forsømt vedlikehold og service

  • Ufagmessig utført montering

  • Uaktsom eller forsettelig ødeleggelse

  • Påvirkning av ytre forhold som ild, vann, salt, lut, syre, unormale miljøpåvirkninger

  • Feilaktig beskyttelsesbehandling, eller dette påført for sent

  • Reparasjoner gjort av ufaglærte

  • Bruk av deler fra andre fabrikat uten Gapos godkjenning

  • Produktnummer må være leselig

10 års garanti på skinner/beslag

Med over 30 års erfaring vet vi hva som fungerer, og vi har tilknyttet oss leverandører i verdensklasse. På skinner og drivverk til porter, samt på automatiske portåpnere, har vi opptil 10 års garanti.

Garantivilkår – portåpnere

Gapo sine Safe/Black portåpnere leveres med 10 års garanti på skinner og drivverk. 2 års garanti på trådløse enheter.

Vilkår

Portåpneren(e) må være kjøpt igjennom oss eller våre distribusjonskanaler. Garantien gjelder kun for skader oppstått på selve portåpneren som «faktura» gjelder. Det kreves kvittering.

Ytelse

Gapo vil i garantiperioden reparere de mangler ved porten som beviselig gjelder materiale,- eller fabrikasjonsfeil. Gapo forplikter seg til etter deres valg å erstatte en feilvare, med en feilfri vare enten ved å bytte ut enkelt deler, eller reparere det uten å gi en verdiforingelse. Det dekkes ikke omkostninger i forbindelse med montering, demontering eller transport. Erstattede deler tilfaller Gapo.

Untatt skader som skyldes

  • Normal slitasje eller mangel på service

  • Ufagmessig utført montering

  • Uaktsom eller forsettlig ødeleggelse

  • Påvirkning av ytre forhold som ild, vann, salt, lut, syre, unormale miljøpåvirkninger

  • Reparasjoner gjort av ufaglærte

  • Bruk av deler fra andre fabrikat uten Gapos godkjenning

  • Mekaniske skader på grunn av ufagmessig utført transport og montering

  • Produktnummer må være leselig